Het hoe en waarom achter het nieuwe logo

De eHealth-standaard Koppeltaal is een nieuwe weg ingeslagen. Dit jaar wordt de nieuwe versie Koppeltaal 2.0 gelanceerd, gebaseerd op de technieken en inzichten van nu. Vanwege het succes  in de GGZ-sector gaat Koppeltaal nu ook verbreden naar andere zorgsectoren, zoals de generalistische en medisch-specialistische zorg. Daarnaast is de dienstverlening van Koppeltaal sinds 1 januari volledig ondergebracht bij VZVZ. Met deze ontwikkelingen en de groei die Koppeltaal sinds 2013 heeft doorgemaakt, is het tijd voor een nieuwe, frisse uitstraling.

In onze nieuwsbrief van december toonden we al het nieuwe logo dat onderdeel is van een totaal nieuwe huisstijl. Graag vertellen we meer over de achtergrond hiervan.

Logo Koppeltaal

Koppeltaal heeft een aantal kernwaarden die in de huisstijl tot uiting komen:

  1. Verbindend: verbinding zit al in de naam ‘Koppeltaal’; wij leggen de verbinding tussen de zorg en ICT. In het beeldmerk komt dit ook terug in de verbinding van de drie bollen; Koppeltaal legt verbindingen tussen partijen; zorgaanbieder en cliënt en zorgaanbieder en IT-leveranciers.
  2. Innovatief: Koppeltaal wordt (door)ontwikkeld via communities van zorgaanbieders en IT-leveranciers. De vraag en het initiatief komt volledig uit de markt. De losse bol in het beeldmerk toont deze ruimte voor verbreding en innovatie; het wenkend perspectief.
  3. Openheid: Koppeltaal werkt samen met veel verschillende partijen en doet dit op basis van wederzijds vertrouwen. De kleur blauw staat voor openheid en vertrouwen. En paars staat onder andere voor transparantie.
  4. Deskundigheid: Koppeltaal biedt meerwaarde aan samenwerkingspartners op het gebied van advies en expertise. Dit komt tot uiting in de kleur blauw die ook betrouwbaarheid betekent en tevens staat voor gezondheidszorg, informatie en technologie.

Misschien valt het niet direct op. In het beeldmerk is de ‘k’ van Koppeltaal te zien. Ook is het share-icoon te onderscheiden, wat staat voor het delen van medische gegevens tussen behandelaar en cliënt. En het <-teken is een knipoog naar de IT.

De komende maanden is op steeds meer plekken de nieuwe huisstijl te zien; te beginnen op onze social media kanalen en onze nieuwsbrief en later dit jaar op de nieuwe website.